Η έμπνευση της ημέρας (Πέμπτη 25-10-2018)

25/10/2018

Καλημέρα με μια ακόμη έμπνευση της ημέρας που σήμερα είναι αφιερωμένη στον σκηνοθέτη, σεναριογράφο και συγγραφέα Νίκο Νικολαΐδη.

Γεννήθηκε στις 25 Οκτωβρίου 1939 στην Αθήνα και μεγάλωσε στα Εξάρχεια. Σπούδασε σκηνοθεσία στη Σχολή Σταυράκου και σκηνογραφία στη Σχολή Βακαλό. Στο χώρο του κινηματογράφου μπήκε το 1960 ως βοηθός του σκηνοθέτη Βασίλη Γεωργιάδη και δύο χρόνια αργότερα υπέγραψε την πρώτη του ταινία, τη μικρού μήκους «Lacrimae Rerum», εμπνευσμένη από ένα ποίημα του Λάμπρου Πορφύρα.

Το 1975 σκηνοθέτησε την πρώτη του ταινία μεγάλου μήκους με τίτλο «Ευρυδίκη ΒΑ 2037», που δίχασε κοινό και κριτικούς στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, αλλά ανέδειξε ένα νέο δημιουργό με φρέσκια ματιά. Η ταινία, που ανήκε στο χώρο του φανταστικού, απέσπασε δύο βραβεία (πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη και σκηνογραφίας). Ο Νικολαΐδης τη θωρούσε ως την πιο στέρεη και δομημένη ταινία του. Το 1977 κυκλοφόρησε το μυθιστόρημά του «Ο οργισμένος Βαλκάνιος», με ήρωες δύο περιθωριακούς τύπους, τον Φάνη και την Τερέζα.  Από τότε το βιβλίo είναι ένα από τα μπεστ-σέλερ της ελληνική πεζογραφίας.

Ο Νικολαΐδης έγινε ευρύτερα γνωστός με τη δεύτερη ταινία του «Τα κουρέλια τραγουδούν ακόμα» (1979), με πρωταγωνιστές τους Άλκη Παναγιωτίδη, Χρήστο Βαλαβανίδη, Κωνσταντίνο Τζούμα και Όλια Λαζαρίδου. Με την ταινία του αυτή έθεσε ερωτήματα που παρέμεναν στο περιθώριο μιας πολιτικοποιημένης εποχής. Ο τίτλος της έγινε το σύνθημα μιας γενιάς που έβλεπε να ξεθωριάζουν τα οράματα του γαλλικού Μάη και να ξεπροβάλλει μπροστά της μια σκληρή εποχή, όπου δεν θα υπήρχε χώρος για ρομαντικά προστάγματα. Οι ήρωες του Νικολαΐδη αγαπούν το ροκ εν ρολ, είναι απολύτως αντισυμβατικοί, ζουν στο περιθώριο και στο τέλος χάνονται, όχι από επαναστατικό μένος, αλλά από επιθυμία να πεθάνουν όποτε θέλουν και με τον τρόπο που θέλουν.

Δεύτερη ταινία του ήταν η “Γλυκιά Συμμορία” του 1983 και ακολούθησαν άλλες τέσσερις ταινίες μέχρι το “Ο χαμένος τα παίρνει όλα” (2002) με το οποίο έκλεισε τον κύκλο της τριλογίας για«τα χρόνια της χολέρας», που ξεκίνησε ο σκηνοθέτης με το “Τα Κουρέλια Τραγουδάνε Ακόμα” (1979). Η παραγωγή της ταινίας ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριο του 2002. Η ταινία αρχικά προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στις 15 Νοεμβρίου 2002, ενώ άρχισε να προβάλλεται επίσημα στις αίθουσες στις 31 Ιανουαρίου 2003. Βραβεύτηκε με το Βραβείο Σκηνοθεσίας και το Βραβείο Φωτογραφίας στα Κρατικά Βραβεία Κινηματογράφου του Φεστιβαλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης του έτους 2002. Το soundtrack κυκλοφόρησε το 2003 και περιλαμβάνει είκοσι οκτώ κομμάτια (κυρίως instrumental), συμπεριλαμβανομένου του τραγουδιού “Ο χαμένος τα παίρνει όλα” που τραγούδησε ο Γιάννης Αγγελάκας.

Στις 5 Σεπτεμβρίου 2007, που έφυγε ξαφνικά από τη ζωή σε ηλικία 68 ετών. Ένα χρόνο νωρίτερα, ο ίδιος είχε αποφασίσει να εγκαταλείψει τον κινηματογράφο και να ασχοληθεί με τη μουσική. Η ταινιοθήκη Filmkollektiv Frankfurt διοργάνωσε μια πλήρη αναδρομή στις ταινίες του μεγάλου Έλληνα δημιουργού στην Φρανκφούρτη φέτος τον Ιούλιο. Ο Νίκος Νικολαΐδης ως κινηματογραφιστής διαμόρφωσε ένα προσωπικό ύφος, που τον κατέταξε ανάμεσα στους πρωτοπόρους του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου και τους σημαντικούς δημιουργούς της 7ης τέχνης στη χώρα μας.

(Πηγή: sansimera.gr)


Empneusi 107 FM

Βάλε Ραδιόφωνο!



Τι παίζει τώρα;
Title
Artist