Eye’s Walk Digital Festival 2023 – Λιμάνι Ερμούπολης Ψυχογεωγραφικός Χάρτης
24/07/2023
Συναρπαστικές περιπλανήσεις προφορικής ιστορίας και τέχνης, στο Λιμάνι και σε απρόβλεπτα σημεία της Ερμούπολης.
Τα τελευταία δέκα χρόνια το Eye’s Walk Digital Festival δημιουργεί ζωντανές εμπειρίες τέχνης και πολιτισμού. Κινητοποιεί, και σχεδόν ανακατευθύνει το βλέμμα μόνιμων και προσωρινών κατοίκων της Σύρου σε διαδρομές, και ιστορίες μέχρι τώρα άγνωστες, στήνει μια μαγική πολιτιστική περιπέτεια.
Έτσι και φέτος, από τις 26 έως και τις 30 Ιουλίου 2023, Έλληνες και διεθνείς καλλιτέχνες, κάτοικοι και επισκέπτες του νησιού, συνθέτουν ένα καλλιτεχνικό πολυμεσικό πρόγραμμα ηχητικών και περιπατητικών διαδρομών, ιστορικών αφηγήσεων, προβολών, ζωντανών μαρτυριών, εικαστικών παρεμβάσεων και performances, και μας προσκαλούν να βρεθούμε σε συνήθεις αλλά και απρόσμενες γωνιές της
Ερμούπολης!
Τον πυρήνα της φετινής διοργάνωσης, διέπει η θεματική ‘Λιμάνι Ερμούπολης: Ψυχογεωγραφικός Χάρτης’, που επέλεξε η επιμελήτρια του Φεστιβάλ Φιλία Μηλιδάκη. Πρόθεση της, να ζήσουμε την περιπλάνηση ενός Οδυσσέα στα συναισθήματα, στις ατμόσφαιρες και στις διαφορετικές Ζωές που το Λιμάνι της Ερμούπολης και η ίδια η πόλη εμπεριέχουν.
Να αφηγηθούμε και να αποτυπώσουμε παλιότερα αλλά κυρίως τα πιο σύγχρονα κομμάτια της ιστορίας της πόλης, την οποία συνθέτουν, αφενός οι προσωπικές και συλλογικές μνήμες των κατοίκων του νησιού, και αφετέρου, η καλλιτεχνική ματιά των καλλιτεχνών οι οποίοι ανταποκρίθηκαν στο ανοιχτό κάλεσμα συμμετοχής.
Μέσα από 33 πρωτότυπα καλλιτεχνικά έργα και παράλληλες δράσεις που απευθύνονται σε ελληνόφωνο και αγγλόφωνο κοινό, ενήλικες και παιδιά, το Φεστιβάλ επιδιώκει να φέρει στο φως ιστορίες, αναμνήσεις και προσωπικές μαρτυρίες που αφορούν στο παραλιακό μέτωπο από το Νησάκι, μέχρι και τον Ταρσανά, μέρη που οριοθετούν το ιστορικό, βιομηχανικό και αστικό λιμάνι της Ερμούπολης.
Οι καλλιτεχνικές δράσεις του Φεστιβάλ μας καλούν να σταθούμε ενεργητικά και τολμηρά απέναντι στην πόλη, δημιουργούν «νέες εισόδους και εξόδους» σε αυτήν και στο λιμάνι της, μας δίνουν ραντεβού σε ερείπια, σε πάρκα, σε άγνωστες νεοκλασικές κατοικίες, πλατείες, στο Κοιμητήριο του Αγίου Γεωργίου, στο Τελωνείο, σε κεντρικές οδούς, και σε ιστορικά κτίρια της πόλης.
Σκοπός είναι να φέρει στο φως εξιστορήσεις και ανείπωτες ιστορίες για το λιμάνι της Ερμούπολης, τις μετατρέπει σε ήχο, εικόνες, ζωντανές αφηγήσεις, αναδεικνύει την αλληλεπίδραση μας με την πραγματικότητα του τοπίου αλλά και των σχέσεων. Και ενδεχομένως, στις ημέρες που διαρκεί το Φεστιβάλ, να τις μεταμορφώσει.
Παραγωγή: Eye’s Walk Digital festival
Αναλυτικές πληροφορίες ως προς τις καλλιτεχνικές δράσεις και τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες
θα βρείτε online εδώ:
Website: www.eyeswalk.gr
Instagram: eyeswalk_festival
Facebook: https://www.facebook.com/eyeswalk
Συμμετέχοντες καλλιτέχνες:
Βan Lei – Andrew Duggan – Stella Pitsiou – Konstantinos Katagas – Angelina Voskopoulou – Quim Bonastra/MITO Collective- Maria Salouvardou – Maggi Touliatou – Antonis Palaskas – Katerina Anastasiou – Menelaos Sinefakoulis – Kalliopi Ioumpa – Irene Thanasouli – Kalliopi μSavranidou – Constantine Katsiris – Konstantina Thanasouli – Evi Aresti – Litsa Pappa Konstantinos Gerodiakomos – Vera Efthimiou – Afentia Kanellopoulou – Dimitris Mpaltas – Chrysoula Kehagioglou – Antigone Choundri – Giannis Gonatidis – Collective Sulme & Jae-Nder Fluid – Sofia Gourgouliani – Nalia Zikou – Dina Sikoutri- Giannis Vavitsas – Dimitris Kalogerakis – Agni Zisidou – Maria Koudouri – Kostas Varveris – Ruth Deighton – Makis Mavrikos
1. 10 χρόνια Eyes Walk Digital Festival. Πόσο μακριά θεωρείτε ότι έχει φτάσει σε σχέση με αυτό που ήθελε;
To Eye’s Walk Digital festival ξεκίνησε μέσα σε ένα φοβερό ενθουσιασμό που τον δημιουργούσε η πρωτοποριακή ενασχόλησή του με τις ψηφιακές τεχνολογίες και τις ψηφιακές τέχνες, μέσα στον δυναμικό και γεμάτο αντιφάσεις δημόσιο χώρο. Θέλουμε να μετασχηματίσουμε την εικόνα της πολιτιστικής κληρονομιάς από το ανοίκειο και μακρινό, το ιερό και μονότονο σε μια κληρονομιά που συνεργάζεται ελεύθερα με το σήμερα και τους ανθρώπους. Το φεστιβάλ στην πορεία του προς το όραμα αυτό έχει συναντήσει έξυπνους και ενθουσιώδεις συνομιλητές και υποστηρικτές μέσα από τα ευρωπαϊκά και διεθνή του δίκτυα όπως είναι η Circostrada, το European Festivals Association, το The Festival Academy. Η εξέλιξη ενός φεστιβάλ δεν αφορά μόνο στο ίδιο το φεστιβάλ. Αφορά κυρίως στην εξέλιξη της κοινωνίας και της πολιτικής που ασκείται απέναντι στην κοινωνία και στον πολιτισμό. Στην Ελλάδα η λέξη «σύγχρονος πολιτισμός» , παρά την προσπάθεια κάποιων ανθρώπων, είναι ακόμα ανενεργή νοήματος και οράματος. Από την άλλη μεριά εμείς που δουλεύουμε στο δημόσιο χώρο, αντιλαμβανόμαστε τόσο το χαμηλό επίπεδο της σχέσης της ελληνικής, παραγωγικής κοινωνίας με τις τέχνες όσο και την αύξηση της «ιδιώτευσης» και του οράματος για γρήγορο και ιδιοτελή πλουτισμό. Τα festivals δεν μπορούν να μιλούν για επιτυχία μέσα σε τέτοιες συνθήκες αλλά για μια δουλειά εν εξελίξει….Το Eye’s Walk Digital festival απέναντι σε αυτές τις δυστοπίες, δίνει ακόμα μεγαλύτερη δύναμη στους ανθρώπους και στη σχέση τους με το δημόσιο χώρο. Οι ηχητικές διαδρομών που προετοιμάζουμε έχουν στην καρδιά τους τις προφορικές αφηγήσεις των κατοίκων και των επισκεπτών της Ερμούπολης όπως και τις συναισθηματικές εμπειρίες από τον τόπο των διεθνών καλλιτεχνών. Δημιουργούμε έτσι ένα περιβάλλον βαθιάς δημοκρατίας όπου όλες οι ιστορίες γίνονται ορατές.
2. Τι ενέπνευσε την επιλογή της φετινής θεματικής, τον ψυχογεωγραφικό χάρτη του λιμανιού της Ερμούπολης;
Το θέμα της μεταπτυχιακής μου εργασίας στη Δημόσια Ιστορία με επιβλέποντα καθηγητή τον Χάρη Αθανασιάδη, αφορά στον Ψυχογεωγραφικό χάρτη της Ερμούπολης. Άρα εφέτος το φεστιβάλ ακολουθεί την ψυχογεωγραφία, τη δημόσια ιστορία και τις μεθόδους της προφορικής ιστορίας Ακολουθεί το μεγάλο και επαναστατικό ρεύμα των γάλλων ιστοριογράφων, οι οποίοι μετά τον Β Παγκόσμιο πόλεμο ανέτρεψαν την μέχρι τότε ακαδημαϊκή θεώρηση της ιστορίας ως ιστορία των μεγάλων ηρώων και της εξουσίας και μετέτρεψαν την ιστοριογραφία σε μια «πανεπιστήμη» όπου οι θεωρίες της ψυχολογίας, της κοινωνιολόγιας, της γεωγραφίας αλληλεπιδρούν μαζί της. Από το 1990 η Ψυχογεωγραφία αποτελεί συνοδοιπόρο της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Και θα συμφωνήσω με αυτό που έλεγε ο Φουκώ ότι οι άνθρωπο και η ζωή τους αποτελούν έργο τέχνης ισάξιο με αυτά των μουσείων και ….τα ιερά νεοκλασικά, θα προσθέσω επιστρέφοντας το βλέμμα μας στην Ερμούπολη.
3. Στην φετινή θεματική, ιδίως στην πρώτη και στην τρίτη περιπατητική διαδρομή, δεσπόζουν οι ιστορίες γυναικών. Σε μια εποχη πια με τοσες γυναικοκτονίες είναι επώδυνο ή λυτρωτικό να ξεθαβονται αυτές οι ιστορίες;
Μα βλέπετε οτι αυτές οι ιστορίες βίας δεν έχουν σταματήσει δυστυχώς.Ο ρόλος των festivals κατά τη γνώμη μου και τη γνώμη διεθνών επιμελητών όπως ο Keng Sen Ong και άλλων είναι να δουλεύουν συνεχώς με την κοινωνία και να δημιουργούν διαδικασίες για ανοιχτό διάλογο, για συναντήσεις, συνδέσεις και κυρίως για αλλαγή. Το να διοργανώσω μια συναυλία, μια έκθεση με 50 διαφορετικούς καλλιτέχνες,αυτό εμένα δε μου αρκεί. Οι καλλιτέχνες που καλώ δε λειτουργούν ως προϊόντα αλλά ως συν δημιουργοί σε ένα νέο πάντα έργο που το τελικό του αποτέλεσμα ούτε εγώ ούτε εκείνοι μπορούμε να το προβλέψουμε. Με τον ίδιο τρόπο οι γυναικοκτονίες δεν είναι τίτλοι ειδήσεων που με ενοχλούν και αποφασίζω να αλλάξω κανάλι, είναι η φρικτή πραγματικότητα που οφείλω να δω και να αλλάξω.
4. Οι ψηφιακές μορφές τέχνης, όπως αυτές που κι εσεις παρουσιάζετε, εχουν οριοθετήσει πια τον χώρο τους και το κοινό τους;
Α! Οι ψηφιακές τέχνες είναι το μεγάλο μας παρόν και το συναρπαστικό μας μέλλον. Πιστεύω ότι πολύ σύντομα κάθε μορφή τέχνης θα τις εμπεριέχει με έναν ισάξιο τρόπο. Γιατί οι ψηφιακές τέχνες όπως είναι το video art, το screen dance, το virtual realirt , mixte reality, metaverse κλπ μιλάνε κατ’ευθείαν στο ασυνείδητο, έχουν τη δύναμη να το απελευθερώνουν, μπορούν να δημιουργήσουν ψυχολογικά, ασφαλή περάσματα ώστε να συναντηθούν διαφορετικές συναισθηματικές και φυσικές καταστάσεις στο δημόσιο και ιδιωτικό χώρο. Οι ψηφιακές μορφές τέχνης είναι ένας χώρος αναγκαίος για τη δουλειά μου, ένας εσαεί πειραματισμός, δίνοντας επίσης στο ευρύ και στο νέο κοινό το ρόλο του δημιουργού.
5.Τι κρατάτε από την πρώτη δεκαετία του φεστιβάλ και πως θα προσεγγίζατε το εν δυνάμει κοινό που θα βρεθεί στην Συρο αλλά δεν γνωρίζει το φεστιβάλ;
Κρατάω τη χαρά και την ανοιχτή καρδιά. Αυτά για εμένα αποτελούν το απαραίτητο περιβάλλον της τέχνης. Κρατάω βαθιές, καλλιτεχνικές φιλίες. Κρατάω το γεγονός ότι το Eye’s Walk Digital festival με την πρωτοποριακή οπτική και πρακτική του «γέννησε» έναν πνευματικό χώρο όπου δημιουργήθηκαν επόμενα φεστιβάλ στη Σύρο και στις Κυκλάδες, καθώς έδωσε το θάρρος που χρειάζονται οι δημιουργοί για να προχωρήσουν. Κρατάω τη γνώση του να εγκαταλείπω πιο γρήγορα τις πόρτες που είναι κλειστές και να στρέφομαι άμεσα και με χαρά στις πόρτες που ανοίγουν. Κυρίως κρατάω την επιθυμία μου για πειραματισμό και για συνεργασίες. Δεν αισθάνομαι ότι πρέπει να διαφυλάξω ως «δικό μου» κανενός είδους χώρο ή καλλιτεχνικής πρακτικής, δόξας ή κυριαρχίας στο κομμάτι της πολιτιστικής κληρονομιάς. Απέναντι στο εν δυνάμει κοινό η εξαιρετική ομάδα του Eye’s Walk Digital festival σχεδιάζει και εφαρμόζει μια πολύ δυναμική και οργανωμένη επικοινωνιακή στρατηγική και συνεχώς εξελίσσουμε τα ψηφιακά μας εργαλεία και τη δημιουργικότητά μας, όπως μπορείτε να δείτε για παράδειγμα στο πρόγραμμα του φεστιβάλ εδώ: https://issuu.com/eyeswalk/docs/programme_2023?fbclid=IwAR22AmiOPKp8zKMbcFmdeRJ -8U_qcnkfqpZQ-5LaCaPrXiaAAoFK_bnM0BM Ωστόσο μέσα στόχους μας είναι μια ουσιαστική συμπερίληψη στην καλλιτεχνική μας αφήγηση στο δημόσιο χώρο των ατόμων με κινητικά και άλλα προβλήματα αποκλεισμού.
Φιλία Μηλιδάκη